
Właśnie otrzymałem pytanie: czy w ogóle warto wprowadzać organizację ruchu na osiedlach mieszkaniowych?
Zanim odpowiem na pytanie zacznę od wyjaśnienia kluczowego pojęcia ,,drogi wewnętrznej”.
Orzecznictwo sądów wskazuje, że do dróg wewnętrznych zalicza się drogi niezaliczone do kategorii dróg publicznych, w szczególności: drogi na osiedlach mieszkaniowych, drogi dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych oraz do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami, pętle autobusowe.
Tak więc, drogi na osiedlach mieszkaniowych są z reguły drogami wewnętrznymi, a to niesie za sobą ważne skutki prawne. Mianowicie na drogach wewnętrznych nie obowiązują ogólne przepisy ruchu drogowego, co w praktyce oznacza, że policja i straż miejska nie mogą egzekwować od kierowców przestrzegania podstawowych zasad i dlatego w dużej mierze nie reagują na wezwania mieszkańców.
I w tym momencie mamy już odpowiedź, że jeśli chcemy zachować porządek i umożliwić służbom mundurowym normalne interwencje warto wprowadzić organizację ruchu, którą przygotowują i wprowadzają firmy z odpowiednimi kwalifikacjami. Generalnie do wyboru mamy jedno z dwóch rozwiązań komunikacyjnych.
Pierwsze rozwiązanie: ,,strefa ruchu”
Obejmując w ten sposób obszar wyznaczony na drodze wewnętrznej (lub drogach wewnętrznych), wprowadzamy organizację ruchu w której obowiązują wszystkie przepisy drogowe, jak na drodze publicznej.
W tym przypadku służby mundurowe działają tak samo jak na drodze publicznej i reagują na nasze zgłoszenia. Nie ma najmniejszych problemów z wystawianie mandatów za nieprawidłowe parkowanie czy rozwiązywaniem sporów po kolizji.
Tutaj należy zwrócić uwagę na wątek pieszych: w strefie ruchu piesi mają obowiązek korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. W sytuacji, gdy nie ma chodnika, pieszy musi poruszać się lewą stroną pobocza jezdni. Z kolei dzieci do 7 roku życia mogą korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
Parkowanie i postój aut zgodnie z przepisami ruchu drogowego.
Drugie rozwiązanie: ,,strefa zamieszkania”
Obejmując w ten sposób obszar wyznaczony na drodze wewnętrznej (lub drogach wewnętrznych), wprowadzamy organizację ruchu w której obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego.
W praktyce ,,strefę zamieszkania” często wprowadza się na terenach, gdzie występuje nasilony ruch pieszych i jest ściśle ograniczona liczba miejsc postojowych np. klasyczne osiedla zamknięte.
W obrębie strefy zamieszkania, straż miejska, jak i policja są uprawnione do egzekwowania przepisów, w tym mogą, między innymi założyć blokadę na koła.
Jeśli chodzi o wątek pieszych to strefa zamieszkania stawia w uprzywilejowanej pozycji pieszych. Piesi mają pierwszeństwo przed pojazdami. Nie ma potrzeby wyznaczania osobnych przejść dla pieszych, ponieważ mogą oni przekraczać ulicę w każdym miejscu i mogą poruszać się całą szerokością drogi, nie mają obowiązku korzystania z chodnika czy pobocza, poruszania się w kolumnie. W strefie zamieszkania dzieci poniżej 7 roku życia nie muszą przebywać pod opieką osoby starszej. Kierowców obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h.
Parkowanie samochodów dozwolone jest tylko i wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych. W przypadku braku miejsc wyznaczonych do postojów, parkowanie w strefie jest niedopuszczalne! Zaparkowanie auta na przykład na jezdni albo na chodniku, nawet jeśli szerokość chodnika pozostawiona dla pieszych jest większa niż 1,5 metra grozi mandatem. Jak instruuje policja nie szukamy znaku „zakaz parkowania” czy „zakaz postoju”, by wiedzieć, gdzie nie wolno postawić auta, lecz szukamy znaku z wyznaczonym miejscem bądź miejscami parkingowymi, aby tam zgodnie z przepisami zaparkować pojazd.
Poza specyficznymi zasadami, obowiązują także ogólne przepisy ruchu drogowego.
Jak pokazuje teoria i praktyka wprowadzenie organizacji ruchu, czy to w pierwszej, wersji, czy to w drugiej wersji jest z pewnością warte każdych nakładów, ponieważ poprawia bezpieczeństwo oraz komfort zarówno zmotoryzowanych jak i pieszych, a także uprawnia mundurowych do interwencji na danym terenie.
źródło: dziennikelblaski.pl, autokult.pl, umig.olkusz.pl, moto.pl, wikipedia.org. sklepdrogowy.pl
Mariusz Tałajkowski