
Biorąc pod uwagę, że na osiedlu administracyjnym Nowe Miasto znajduje się dworzec kolejowy to uważam, że jako wiceprzewodniczący rady osiedla jestem wręcz zobowiązany poruszyć kwestie bezpieczeństwa na przejazdach i przejściach kolejowych.
W tym roku ze względu na koronawirusa znacznie więcej Polaków wybrało ,,krajowy urlop”, tak więc siłą rzeczy samochód i pociąg stają się głównymi środkami transportu w obecnym sezonie letnim. Niestety od początku roku na przejazdach, przejściach kolejowo-drogowych doszło do 69 wypadków i kolizji (11 osób zostało ciężko rannych, a 24 osoby zginęły), gdy dołączymy do tego jeszcze statystyki wypadków z udziałem pieszych w miejscach niedozwolonych to mamy kolejne 64 wypadki (12 osób ciężko rannych oraz 49 osób zabitych).
Tymczasem wystarczy przestrzegać podstawowe zasady bezpieczeństwa (przedstawione w dalszej części artykułu), żeby zminimalizować praktycznie do zera ryzyko tragicznego zdarzenia na torach.
Dlatego apeluję o rozsądek i uwagę!
Jednak, gdyby doszło do sytuacji, w której nieważne z jakich przyczyn jesteś uczestnikiem lub świadkiem jakiegokolwiek niebezpieczeństwa na przejeździe kolejowym pamiętaj, że po wewnętrznej stronie rogatki lub krzyża św. Andrzeja znajduje się unikatowa żółta naklejka z informacjami przyspieszającymi działanie służb ratunkowych.
Jak to działa w praktyce?
- Zagrożenie np. samochód został unieruchomiony na przejeździe.
- Dzwonisz na numer alarmowy 112 i podajesz indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na żółtej naklejce. (Gdy w stresie zapomnisz numer alarmowy nie denerwuj się na żółtej naklejce jest umieszczony w widocznym miejscu).
- Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
- Zostaje wstrzymany ruch / wprowadzone ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu, dzięki informacjom podanym na żółtej naklejce.
Poniżej podstawowe zasady bezpieczeństwa, których przestrzeganie minimalizuje ryzyko tragicznego zdarzenia na torach.
1
Pociąg ma zawsze pierwszeństwo! Nawet karetka pogotowia czy policja musi się zatrzymać na przejeździe, kiedy pojawia się ryzyko zderzenia.
Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona lub wciąż miga czerwone światło. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!
Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i je wyłamać! W innym wypadku poinformuj o sytuacji służby, korzystając z Żółtej Naklejki PLK.
W przypadku niebezpieczeństwa, na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja znajdziesz Żółtą Naklejkę PLK. Znajduje się na niej indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe.
Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.
Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie „na pamięć” grozi tragedią.
Zdejmij słuchawki, ścisz muzykę, odłóż książkę, oderwij wzrok od smartfona! Przejście czy przejazd to nie miejsce na relaks. Skoncentruj się na bezpiecznym przekroczeniu torów. Wyostrz zmysły!
Pociąg zawsze jest bliżej niż myślisz! Ze względu na swoją masę, często wydaje się, że porusza się powoli, jednak to tylko złudzenie. Nie licz na to, że „zdążysz przed nim”. Życie to nie gra w ruletkę.
Czekając na przejście trzymaj się z dala od torów! Pociąg z każdej strony jest o metr szerszy od rozstawu szyn. Nie warto przekonywać się o tym na własnej skórze.
Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo- drogowy, jeżeli nie masz, jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.
To, że jeden pociąg opuścił przejazd, nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.
Jedź wolniej! Pędząc samochodem z dużą prędkością nie zdążysz odpowiednio zareagować, nawet, jeśli zauważysz nadjeżdżający pociąg.
Musisz być gotowy na różne sytuacje: pociąg może nadjechać z dowolnego kierunku, w dowolnym czasie. Na dodatek czasami lokomotywa pcha wagony, zamiast je ciągnąć. Każdą sytuację oceniaj osobno i podejmuj odpowiedzialne decyzje.
Przechodź przez tory wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Wybierając drogę na skróty może zaoszczędzisz kilka minut, ale możesz stracić życie. Czy warto ryzykować?
Kiedyś nadjeżdżający pociąg można było usłyszeć z ponad kilometra. Nie licz jednak na to! W dzisiejszych czasach nowoczesne pojazdy szynowe są znacznie cichsze i mogą pojawić się znienacka.
Rozpędzony pociąg miażdży samochód z taką siłą, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Miej to ciągle na uwadze.
Połowa wszystkich wypadków na terenach kolejowych, to te na przejściach niedozwolonych. Większość z nich kończy się śmiercią. Pamiętaj o tym zawsze i wszędzie.
Przejazd kolejowo-drogowy to takie samo skrzyżowanie, jak każde inne. Na czerwonym świetle przed torami zatrzymaj się tak jak na każdym innym skrzyżowaniu.
Znak STOP oznacza, jak sama nazwa wskazuje, konieczność zatrzymania pojazdu. To nie jest porada tylko twój obowiązek do wykonania.
Materiały pochodzą ze strony: bezpieczny-przejazd.pl /kliknij/
Mariusz Tałajkowski