
Zgodnie z powziętym planem na zebraniu wspólnoty , powstały dwa projekty mające na celu uporządkowanie ruchu i parkowania na naszym osiedlu. Projekty zostały przedstawione Policji i Straży Miejskiej, co prawda nie są to organy opiniujące i zatwierdzające, jednak projekty zostały przedyskutowane pod względem zgodności z przepisami i procedurami interwencji służb.
Zanim podejmiemy decyzje jaki projekt wprowadzamy w życie, Chciałbym przeprowadzić konsultacje. Generalnie ścieżka zmiany organizacji ruchu od tego momentu będzie następująca:
- Zapoznanie się z projektami za pomocą poniższej strony internetowej.
- Spotkanie na naszym osiedlu z autorem projektów, tak aby mógł odpowiedzieć na nasze pytania i ,,zwizualizować” zmiany.
- Głosowanie za projektem w formie uchwały.
- Przyjęcie uchwały.
- Zgłoszenie w Urzędzie Wojewódzkim zmian, tutaj urząd może wyrazić swoją opinie.
- Poinformowanie służb o przyjęciu przez mieszkańców nowej organizacji ruchu.
Poniżej przedstawiam projekty:
Krótki opis wariantów (wady i zalety)
We wszystkich wariantach usunięte zostanie zbędne oznakowanie poziome. Znaki D-41
i D-47 na wjeździe na osiedle umieszczone zostaną w tym samym przekroju poprzecznym, co znaki D-40 i D-46 (wymóg prawny). Umieszczone zostaną na odwrocie znaków D-40
i D-46. Ponadto drogę należy oznakować, jako drogę bez przejazdu (znak D-4a).
Pierwsze miejsce za kontenerem ochrony przeznaczone zostanie na postój osoby niepełnosprawnej. Zmianie lokalizacji ulegnie miejsce zastrzeżone na potrzeby obsługi osiedla. Usunięta zostanie koperta z napisem „zakaz parkowania” zlokalizowana na przedłużeniu chodnika. Na części odcinka, gdzie wydzielony był „ciąg pieszy” w jego miejsce wprowadzona zostanie powierzchnia wyłączona z ruchu. Po powierzchni tej mogą poruszać się piesi. Jest to zastąpienie niezgodnego z przepisami rozwiązania w postaci ciągu pieszego.
W miejscu, gdzie na łukach drogi ustawione zostały słupki blokujące wprowadzona zostanie linia krawędziowa P-7b odsuwająca krawędź jezdni od słupków.
Dodatkowo droga wjazdowa i drogi wzdłuż dłuższych boków budynków zostaną oznakowane zgodnie z przepisami PPOŻ znakami „Droga pożarowa”.
Wariant 1 pozostawienie ruchu dwukierunkowego.
Wariant ten przewiduje pozostawienie ruchu dwukierunkowego w dotychczasowym układzie.
Zalety Wariantu 1:
- Niski koszt oznakowania,
- Bliska odległość i dowolność dojazdu do miejsc postojowych (brak sprzeciwu właścicieli miejsc postojowych),
Wady Wariantu 1:
- Brak poprawy bezpieczeństwa układu (pozostawienie ruchu dwukierunkowego na jezdniach o małych szerokościach powoduje problemy ruchowe przy omijaniu, wymijaniu i współdzieleniu przestrzeni z pieszymi – brak miejsca dla pieszych uczestników ruchu przy jednoczesnym ruchu dwóch pojazdów jadących w przeciwną stronę),
- Wąski przejazd dla dwóch kierunków ruchu (konieczność odsunięcia krawędzi jezdni od słupków blokujących) łącznikiem pomiędzy budynkami 72 i 74,
- W dalszym ciągu pozostawione zostaną problemy ruchowe na przejeździe pomiędzy budynkami nr 74-74c oraz 74d-f od strony zachodniej (przy placu zabaw).
———————————————————————————————————————————————————————————-
———————————————————————————————————————————————————————————-
Wariant 2 drogi jednokierunkowej wzdłuż budynków 74-74c oraz 74d – 74f.
Wariant ten przewiduje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na drogach wzdłuż dłuższych boków budynków nr 74-74c oraz 74d-f oraz pozostawienie ruchu dwukierunkowego na drodze wzdłuż budynku 72d-g
Zalety Wariantu 2:
- Poprawa bezpieczeństwa i płynności przejazdu (przekrój poprzeczny pieszo – jezdni nie jest współdzielony z pojazdami poruszającymi się w przeciwnym kierunku – pozostaje przestrzeń dla ruchu pieszego) na części dróg,
- Możliwość wyznaczenia dodatkowych miejsc postojowych,
- Nieduża ilość oznakowania dodatkowego.
Wady Wariantu 2:
- większa ilość oznakowania w stosunku do wariantu 1,
- Możliwy sprzeciw mieszkańców, którym w celu dojazdu do miejsc postojowych wydłużono drogę dojazdu (drogi wzdłuż budynków nr 74-74c oraz 74d-f),
- Brak poprawy bezpieczeństwa na drodze wzdłuż budynku 72d-g.
Anton
Dzień dobry,
chciałbym zauważyć że obydwa plany mają ogromną wadę – „ciąg pieszych”. Zgodnie z przepisami znak D-40, czyli strefa zamieszkania oznacza, że na terenie całego osiedla 1) nie można poruszać się szybciej niż 20km/h 2) Parkować w innych miejscach niż wyznaczone 3) progi zwalniające nie musza być oznaczone 4) pieszy ma pierwszeństwo na całej szerokości drogi 5) kierowca ma zachować wzmożoną czujność.
Tak więc zgodnie z przepisami jest podstawa prawna do wydawania mandatów, a wydzielanie specjalnego ciągu dla pieszych nie ma sensu, bo 1) i tak mogą iść środkiem – co robią i będą robili bo to droga osiedlowa 2) zwężenie „gównego” ciągu prostopadle do bloków spowoduje że 2 auta nie będą w stanie się minąć. Już teraz jest z tym problem, gdy jedno musi się zatrzymywać i zjeżdżać, przy jakichś dodatkowych zwężeniach ruch będzie praktycznie niemożliwy i skończy się na tym, że auta będą wjeżdżały na pas zieleni.
Apeluję o trochę rozsądku – Pieszy niech chodzi sobie środkiem – ma na to prawo i tak naprawdę nikomu to nie przeszkadza. Ktoś dał ciała projektując tą drogę, zapominając o chodnikach, ale próba „naprawienia” tego wydzielając im część jezdni, da jeszcze gorsze rezultaty niż pozostawienie tego tak jak jest, czyli całej szerokości drogi dla pieszych. Pieszy bez problemu w razie spotkania 2 aut (bardzo częsta sytuacja) jest w stanie zejść na trawę (bo nie ma miejsca dla wszystkich) – auto już nie – poza tym nie powinno, bo w ten sposób niszczy zieleń. Droga jest zbyt wąska by dodatkowo ją zwężać.
72G
Przede wszystkim powinno się respektować układ, który jest obecnie, czyli powinno się parkować tylko w wyznaczonych miejscach oznaczonych znakiem D-40. Ludzie kupili za duże pieniądze miejsca parkingowe i garaże, do tego mieszkania za niemałe jak na tamte czasy pieniądze i dziś pod samymi klatkami schodowymi mają „prywatne garaże”. Miejsca parkingowe zostały sprzedane, powinno się zrobić 3-4 miejsca dla gości (ochrona powinna wpuszczać osoby na osiedle bez pilota po podaniu informacji do kogo się jedzie, bo zdarzały się sytuacje, że ktoś sobie postawił auto na prywatnym miejscu i…szukaj…). Ruch może być dwukierunkowy, ale musi być zakaz parkowania poza miejscami parkingowymi
Mich
Jak rozumiem samej strefy zamieszkania nie likwidujemy i to jest kwestia dodania znaków droga pożarowa?
Bo sam znak strefy zamieszkania ma dużo zalet, m.in. zapewnia pierwszeństwo pieszym (w teorii, oczywiście).
Mam obawy co do strefy wyłączonej z ruchu przy wjeździe, bo mogą się zaraz z tego zrobić miejsca postojowe. Wolałbym tu pozostawienie strefy wyłącznie dla pieszych.
Przydałoby się wyraźne oznaczenie na wjeździe, że wszystkie miejsca są prywatne i nie ma miejsc dla „gości”.